Sunday, June 28, 2009

TAARUF bersama MUSLIMAH KPLI.

Assalamualaikum…

Usrah pada hari Rabu minggu pertama Semester baru memberi peluang dan ruang untukku bertaaruf dengan kakak-kakak KPLI yang baru menjejakkan kaki ke IPGM KR. Minggu pertama yang penuh cabaran, minggu penyesuaian, minggu perkenalan bukan hanya dengan institutnya tetapi dengan institusi yang menghuninya juga. Minggu taaruf bersama pelajar baru…

Kesempatan sembahyang berjemaah (yang selalu aku tinggalkan..hehe) membuka mata dan hati berkenalan dengan wajah-wajah baru. Kebanyakannya tidak dikenali begitu dalam, hanya sekadar berkenalan melalui senyuman. Kenal-kenal muka jak.

Mungkin sebab aku jarang ke surau atau aku tidak menulis nama kedatangan( adakah list kedatangan?) maka nama aku tidak disebut oleh sahabat fikrah mahasiswa…(suka nunggahnya camya sebab nya sik lepas daripada FIKRAHnya) untuk membentuk kumpulan kecil usrah. Ada nama-nama sahabat lain turut tidak dipanggil. Barangkali keutamaan diberi kepada pelajar-pelajar baru KPLI. Namun, kesempatan bertaaruf aku ambil juga. Masuklah kumpulan kak senior yang kecil molek. (sengaja sik beritahu nama , bukan sebab sik tauk nama k…mungkin ada yang sik suka disebut nama. Sik nyaman jak ati kah nama org sesukati)

DI SEBALIK USRAH..

Seperti biasa perkenalan didahului. Dari detik inilah taaruf kecil-kecilan bermula. Seorang kakak KPLI mencuri pandanganku. Cukup sungguh ku kenal suara kakak ya tapi di mana ya??? Hehe.. Next, perbincangan dilaksanakan dalam keadaan yang agak-agak sempoi belaka tetapi sedikit kedinginan. Biasalah baruk kenal…

Aku merangkap tukang catit sahaja. Menjana idea apabila dirangsang untuk berfikir. Malam tersebut hati lebih ligat untuk mengenal kakak KPLI yang misteri di atas…hehe daripada berfikir. Tajuk perbincangan sebenarnya tentang…hmm dah lupak dah nama persatuan ya..hah tentang persatuan merangkap ahli-ahli penduduk muslim dan muslimah IPGM KR lah…macamne peranan dan kepentingan persatuan tok..hmm.. moga-moga tidak berakhir dengan perbincangan dan cadangan-cadangan semata-mata. Diharap ada tindakan susulan dibuat. Ukhuwah kita di IP tok yang selalu aku pandang enteng sebelah mata dolok sebenarnya bermakna. Harap-harap adalah cara berhikmah dalam perlaksanaannya memandangkan ukhuwah di IP tok rasanya perlu dibuat dari peringkat asas dolok terutamanya untuk orang macam aku.

Siapa kakak ya???

Sebenarnya kakak ya kakak yang aku dua tiga hari kenal sebelum masuk semester baru. Kenal melalui abang itupun dari telefon sahaja. Tetapi masa usrah ya aku malas mok interview nya gilak takut culture shock nya kelak…tetiba jak nak..haha…mun salah orang ..aduh malunyeee… Lepas ator masa bertemu barulah aku sedar hmm…sesungguhnya hebat sungguh firasat naluriku..hehe..nang sah lah kakak ya kakak misteri ya.. Panjang jodoh kita kak… bermula kenal dari adik kamek ke abang kamek lepas ya dengan izin Allah kitak ditempatkan ke IPGM tok tempat kmk belajar…berderetan kebetulan berlaku. Harap-harap jodoh makin panjang. Moga-moga berbezaan sik menghalang persaudaraan. InsyaAllah.

Amin…


No comments:

Post a Comment

 

Designed by Simply Fabulous Blogger Templates